Hvorfor flytte godstransport fra veje til jernbaner og sø?

tirsdag 14 mar 17
|

Kontakt

Michael Henriques
Chefkonsulent
DTU Management Engineering
45 25 65 06

Kontakt

Jacob Kronbak
Lektor
DTU Management Engineering
45 25 15 33
Hvordan sikrer vi et skifte mellem transportformerne væk fra det trængte vejnet over mod jernbanen og især sø, hvor der er rigelig kapacitet? Dette var spørgsmål, da Chefkonsulent Michael Henriques og Lektor Jacob Kronbak fra Transport DTU deltog på Multimodal Konference i Fredericia den 9. marts 2017.

Konferencen blev afholdt af ADP A/S (Fredericia Havn), Fredericia Kommune og Business Fredericia - og med et formål at se på en effektiv udnyttelse af samspillet mellem transportformerne i det trafikale knudepunkt ved Fredericia, hvor havn, motorveje og jernbane mødes.

Hovedbudskabet fra Michael Henriques og Jacob Kronbak var, at med den store trængsel på det danske vejnet, kan samfundet opnå gevinster i form af mindre trængsel og lavere emissioner fra lastbiltransporten, hvis vi flytter gods over på andre transportformer. Analyser fra Transport DTU viser dertil, at de samfundsmæssige gevinster ved at koble transportformer i et multimodalt knudepunkt er store.

Du kan finde præsentationen fra konferencen her

Der var stor interesse for DTU's analyser, hvor bl.a. Gitte Lillelund Bech (tidl. Danske Havne) på Twitter kommenterede: Havne skal være dirigenten i det multimodale orkester siger @Transport DTU og @TransportDTU viser at der ikke er level playing field mellem transportformer i dag.

Du kan se, hvad konferencen ellers havde på programmet her

 

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.